На сайті діє методичний консультпункт. Задавайте Ваші запитання, пов’язані з навчанням історії та суспільствознавчих дисциплін. Форма для заповнення розміщена в нижній частині сторінки.

На запитання відповідає автор сайту Іван Ярославович Букавин, вчитель-методист, методист з історії та суспільствознавчих дисциплін, завідувач відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти.


Онлайн-зустріч з актуальних питань організації дистанційного навчання

15 квітня 2020 року, під час відкритої тематичної онлайн-зустрічі «Актуальні питання організації дистанційного навчання» (відбулася у постійнодіючому консультпункті «Методичний кабінет учителя історії та суспільствознавчих дисциплін»), учасники мали можливість задавати запитання через форму звернення, що знаходиться у нижній частині даної сторінки сайту.

Тут опубліковані відповіді на популярні запитання, якими цікавилися учасники онлайн-зустрічі.


Що таке дистанційне навчання?

Чи існує єдине визначення такого навчання?

 

Дистанційне навчання - це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок, один із способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу в спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.


Який нормативно-правовий акт можна вважати основним у питанні регулювання дистанційного навчання?

Таким можна вважати "Положення про дистанційне навчання" (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466) у чинній редакції від 21 серпня 2015 року. Очевидно, що з часом воно зазнає оновлення, змін, із врахуванням актуальних потреб, запитів та досвіду накопиченого у 2019/2020 н.р.


У зв`язку із запровадженням карантину, в 2020 р. видано багато нормативно-правових актів, які стосуються організації дистанційного навчання. Як не пропустити нові, де можна знайти вже існуючі документи на дану тему?

Нормативно-правові акти з питань організації дистанційного навчання розміщено на офіційному сайті Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти на сторінці "Нормативно-правові документи для налагодження дистанційного навчання та роботи в освітньому закладі" (матеріали постійно доповнюються!).


Зараз у мережі Інтернет багато сайтів/платформ позиціонують себе як освітні ресурси для дистанційного навчання дітей і дорослих. Чи можуть вони так себе називати? Чи існують критерії щодо визначення електронних освітніх ресурсів?

Критерії щодо визначення електронних освітніх ресурсів визначено у "Положенні про електронні освітні ресурси" (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 № 1060) у чинній редакції від 19 липня 2019 року.


Увага! Матеріали оновлюються!


Популярні запитання:


Дистанційне навчання

Запитання: Як навчати учнів дистанційно?

Надія Іванівна

Відповідь: Раджу звернутися до сторінки "Дистанційне навчання" даного сайту.

 


Академічна свобода вчителя

Запитання: Що таке академічна свобода вчителя?

Марія Іванівна

Відповідь: Академічна свобода вчителя передусім передбачає свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проектів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання.

Вчитель також має право на вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників.

(Див. методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у 2019/2020 н.р. (додаток до листа МОН України від 01.07.2019  №1/11-5966), підготовлені Міністерством освіти і науки України спільно з Національною академією педагогічних наук України та Державною науковю установою "Інститут модернізації змісту освіти").


Назви навчальних предметів курсів історії у 5 і 6 класах

Запитання: Як правильно називаються навчальні предмети курсів історії в 5 і 6 класах, і, як правильно записувати їх у класних журналах?

Василь Іванович

Відповідь: У наказі Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 №405 "Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти  II ступеня" в примітках до Таблиці 1 Типової освітньої програми вказано:

"В межах галузі «Суспільствознавство» у 5-му класі вивчається курс «Історія України (Вступ до історії)», у 6-му – інтегрований курс «Всесвітня історія. Історія України».

 

На сторінках класного журналу 5 класу, відведених для вивчення історії, вказується назва навчального предмета: Історія України (Вступ до історії).

На сторінках класного журналу 6 класу, відведених для вивчення історії, вказується назва навчального предмета: Інтегрований курс "Всесвітня історія. Історія України".

Помилкою буде відведення у класних журналах 6 класу сторінок окремо для всесвітньої історії та історії України, оскільки теми/розділи (інформаційні питання змісту програми) з історії України та всесвітньої історії чітко не розмежовані у межах навчальної програми інтегрованого курсу "Всесвітня історія. Історія України".


Учитель інтегрованого курсу "Громадянська освіта"

Запитання: Хто з учителів школи повинен викладати курс громадянської освіти у 10 класі?

Світлана Миколаївна

Відповідь: У методичних рекомендаціях про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти в 2019/2020 н.р. (додаток до листа МОН України від 01.07.2019  №1/11-5966) зазначено, що "під час розподілу навантаження варто надавати перевагу вчителям історії та правознавства, як викладачам курсу «Громадянська освіта».


Календарно-тематичне планування

Запитання: Яким має бути календарно-тематичне планування вчителя історії?

Олег Тарасович

Відповідь: Календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя.
При розробленні календарно-тематичного, системи поурочного планування вчителю/вчительці необхідно самостійно вибудовувати послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи при цьому послідовність розгортання змісту в обраному ними підручнику. 

При плануванні викладання учитель сам визначає яким має бути розподіл навчальних годин у межах вивчення окремих тем/розділів. Учитель може самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.

Адміністрація закладу загальної середньої освіти або працівники методичних служб можуть лише надавати методичну допомогу вчителю, з метою покращення освітнього процесу, а не контролювати його.
Методичні структури не повинні порушувати право вчителя на академічну свободу. Встановлення універсальних у межах закладу загальної середньої освіти міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим. (Див. методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у 2019/2020 н.р., додаток до листа МОН України від 01.07.2019  №1/11-5966).


Контурні карти з історії

Запитання: Як порадите використовувати контурні карти з історії?

Галина Володимирівна

Відповідь: (оновлюється).


Запис у журналі домашнього завдання з історії

Запитання: Як правильно записати у класному журналі домашнє завдання з історії?

Ольга Іванівна

Відповідь: (оновлюється).


Практичні заняття/роботи з історії та суспільствознавчих дисциплін

Запитання: Чи треба виставляти оцінки за роботу на практичних заняттях всім учням класу?

Як виставляти такі оцінки в класному журналі? Чи потрібно відводити для цього окремий "стовпчик" на сторінці? І взагалі, як проводити практичні заняття, і, як записувати їх в журналі?

Тетяна Володимирівна

Відповідь: Практичні заняття з історії, правознавства та громадянської освіти, здебільшого, є уроками вивчення нового навчального матеріалу з елементами дослідницької роботи. На таких заняттях учні, під керівництвом учителя, вивчають нову тему, досліджуючи зміст історичних чи правових джерел, створюють проекти тощо. Також, під керівництвом вчителя, у ході підготовки до практичного заняття/роботи, можливе виконання учнями випереджального завдання.

Не слід ототожнювати практичні заняття з контрольними роботами (лабораторними чи практичними роботами), проведення яких передбачено навчальними програмами деяких інших навчальних предметів.

Виставляти оцінки всім учням за роботу на практичних заняттях не обов'язково! Звичайно, при невеликій наповнюваності класів, можливе виставлення оцінок усім присутнім на уроці учням.

Намагатися ж виставляти оцінки вісім учням на уроках вивчення нового матеріалу, навіть і на практичних заняттях, за щойно вивчений матеріал (а можливо ще й не вивчений) не тільки методично не доцільно, але й не гуманно стосовно дітей!

Ніяких "стовпчиків" з оцінками за практичні заняття в журналі виводити не потрібно! Такі оцінки виставляються у журналі, як звичайні поточні оцінки.

Записуючи тему уроку в графі "Зміст уроку" вчитель робить запис "Практичне заняття" та вказує його тему. Якщо ж практична робота є лише однією із складових частин уроку, вчитель сам визначає чи вносити відповідний запис "Практична роботав графу "Зміст уроку".


Контрольні роботи з історії?

Запитання: Як розуміти заголовки окремих уроків, передбачених навчальними програмами, наприклад: "Тематичний контроль"? Чи обов'язково потрібно на такому уроці проводити контрольну роботу?

Марія Тарасівна

Відповідь: Проведення обов'язкових конторольних робіт з історії, правознавства та громадянської освіти навчальними програмами не передбачено.

Керуючись правом на академічну свободу педагогічної діяльності, вчитель сам вибирає, як йому проводити урок "Тематичного контролю". У згаданому випадку обов'язковим є виставлення оцінок учням за тему/розділ, яку підсумовує даний урок.


Тематичне оцінювання з історії, правознавства та громадянської освіти

Запитання: Як здійснюється тематичне оцінювання з історії, правознавства та громадянської освіти? Чи потрібно проводити окремі уроки тематичного оцінювання? І, якщо так, чи можна проводити їх у формі контрольної роботи?

Олександр Дмитрович

Відповідь: (оновлюється).


Оцінка за ведення зошита з історії та суспільствознавчих дисциплін

Запитання: Чи виставляється у класному журналі оцінка за ведення зошита з історії та суспільствознавчих дисциплін?

Марія Василівна

Відповідь: (оновлюється).


Запитайте у методиста:

Please enter the code:

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.